Svedala kommun: Från botten till 44:e plats – en styrd framgångsberättelse?
Bakgrund: Sveriges sämsta kommun för företagsklimat
Under åren 2017-2020 upplevde Svedala kommun en stark nedgång i Svenskt Näringslivs ranking av företagsklimatet.

Det var en allmän syn bland företagarna att de sällan fick stöd, men istället belastades med kontinuerliga nya avgifter och utredningar, ofta gällande obetydliga detaljer.
Tillsynsavgiften låg på 1400 kr i timmen
Företagare beskrev en vardag där de levde i ständig oro för nya inspektioner, ofta initierade av kommunen genom att granska företags hemsidor, etiketter och liknande.
Att anfäkta en avgift eller en inspektion kunde föra med sig extra utredningar och ytterligare avgifter.
Kommunen hade makten att stänga företag, och många småföretagare kände sig maktlösa inför systemet.
Företagens misstro och avflyttning
Följaktligen avslutade företagarföreningar i Svedala all kontakt med kommunstyrelsen
Åtskilliga företag beslutade att flytta eller undanhöll sig från att grunda sig i kommunen
Svedala fick ett rykte om att vara Sveriges mest avskräckande kommun för företagare
och ämnet diskuterades i nationella mediekanaler
Förändringen skedde – dock inte via reformer
Det skulle ha varit enkelt att lösa problemen genom att:
Ge instruktioner till inspektörer att bistå, istället för att hindra, företagen
Istället för att ta itu med reformer av tillsynen, tog kommunen ett annat beslut.
Fokus lades på att förbättra bilden av Svedala bland de företag som har rösträtt i Svenskt Näringslivs enkät.
Kommunen värvade två specialister för att förbättra deras ranking, utskick av nyhetsbrev, utveckling av sin hemsida, igångsättning av tidning och sociala medier samt marknadsförde sig som den främsta företagskommunen i Sverige på deras hemsida och i diverse event.
De ekonomiska investeringarna tog fart.
Resultaten: En ökande trend i ladderingsresultatet
Från att ha varit långt ner i listan 2020 (plats 236) nådde Svedala plats 44 år 2024, vilket är den starkaste förbättringen i Skåne under de senaste fem åren
Under sex år i följd har kommunen lyckats höja sitt resultat i Svenskt Näringslivs undersökning, från 2,9 (2019) till 4,01 (2025) på en skala upp till sex
Kritiken: Är det manipulation eller äkta förbättring?
Trots en förbättrad ranking, är det fortfarande många företagare som är kritiska.
Företagare undviker att uttrycka sig offentligt, rädda för eventuella repressalier såsom höga tillsynsavgifter eller straffavgifter.
Tillsyn tar fortfarande ut 1400 kr i timmen, och kommunen har rekordintäkter från dessa avgifter.
Småföretagare anser ofta att förhållandena inte förbättrats, faktiskt det motsatta – kommunen har anställt fler inspektörer och fruktan för myndigheterna är stor.
Framför allt är det företagen som tillhör Svenskt Näringsliv och som har rösträtt i undersökningen som känner av förbättringar.
För andra företagare kvarstår ofta situationen densamma eller försämras jämfört med tidigare.
Svedala kommuns rankning har förbättrats, dock har företagens omständigheter blivit sämre
Det är oantastbart att Svedala kommun har förbättrat sin position i företagsrankingen
Ändå gömmer dessa siffror en annan situation där företagare fortfarande känner sig hindrade och ekonomiskt pressade av kommunens tillsyn
År 2025 har det skett en ökning av initiativ för att rekrytera fler röster.
För de få som har rösträtt, leder jippon, fester och prisutdelningar till ökade rösttal.
En ny tjänsteman har anställts av Svedala kommun med målet att dra till sig fler företag.
Detta ska hjälpa till att öka intäkterna från avgifter.